A Bosch teljesítette célkitűzéseit 2022-ben

A Bosch teljesítette célkitűzéseit 2022-ben

A kihívásokkal teli gazdasági helyzet ellenére a Bosch, a modern műszaki megoldások és szolgáltatások szállítója 2022-ben is növelte árbevételét és üzemi eredményét. Az előzetes adatok1 alapján a Bosch csoport árbevétele 88,4 milliárd euró volt, ami 12 százalékos – árfolyamhatások nélkül csaknem 10 százalékos – növekedést jelent az előző vállalkozásbeli évhez viszonyítva. A kamatfizetés és adózás előtti eredmény 3,7 milliárd euróra növekedett, az üzemi eredmény várhatóan négy százalék körül alakul. „A kihívásokkal teli 2022-es kereskedelmi év is igazolta, hogy a Bosch válságálló, míg hatalmas innovációs erővel büszkélkedhet” – nyomatékosította a társaság előzetes pénzügyi adatainak bejelentésekor Dr. Stefan Hartung, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke. „Még mindig kihívásokkal teli környezetben, az egész világon célzott beruházásokkal biztosítjuk növekedési lehetőségeinket és tovább bővítjük internacionális jelenlétünket. Célunk, hogy Életre tervezett technológiákat kínáljunk az embereknek, tekintélyes társadalmi hozzájárulást is teljesítve ezzel – a klímabarát fűtéstől az energiatakarékosságon át a hosszútávon fenntartható mobilitásig.”

A Bosch a közelmúltban hozta nyilvánosságra, hogy a kínai Szucsouban egy új fejlesztési- és gyártóközpontot teremt, ahol konkrétan a helyi piaci igényeinek hozzáillő mobilitási megoldásokon, azonkívül termékeken dolgoznak ezt követően főként a villamosításra és az automatizálásra fókuszálva. A nagyságrendileg 950 millió eurós beruházást a vállalatcsoport az elképzelések alapján 10 év alatt valósítja meg. A Bosch ugyanakkor Európában is erősíti a csúcstechnológiát képviselő gyártókapacitásait. „Elsőrangú példa erre drezdai és reutlingeni chipgyáraink bővítése” – mutatott rá Hartung. „2026-ig újabb hárommilliárd eurót szán félvezető-beruházásokra, ezzel is enyhítve a mobilitási szektorban mutatkozó chiphiányt.” A Bosch azonkívül például Egyiptomban, Indiában, Mexikóban, az Amerikai Egyesült Államokban és Vietnamban tervez újabb bővülést.

Világkereskedelem: elengedhetetlen az összefogás, hogy a jóléti és a klímavédelemi intézkedések sikeresek legyenek

A Bosch részére a piaci és a technológiai környezet változásai – amelyeket különösen a hálózatba kapcsolás, az automatizálás, a villamosítás, ezenkívül a fenntarthatóság idéz elő – az jövőbeni években a növekedés hajtóerejét jelentik ezt követően. A feltörekvő régiókban, példaként az ázsiai országokban jelentkező kereslet újabb piaci növekedést nyújthat. Dr. Stefan Hartung úgy véli, hogy a jelen gazdasági és energiapolitikai helyzetet figyelembe véve teljességében kedvező a társaság pozíciója. Az inflációt növelő energiahiány viszont hosszútávon negatívan hathat a fogyasztásra, és ezzel a monetáris stabilitásra. Ennek megfelelően üdvözölte a korlátozó monetáris politika bevezetését a jegybank részéről, egyúttal óva intett a világgazdasági blokkok kialakulásától. „A gazdasági rendszerek töredezettsége veszélyezteti az innovációs erőt és a jólétet” – húzta alá Hartung. „A klímavédelmi célok eléréséhez ugyanakkor elengedhetetlen az internacionális partnerség.”

Az igazgatóság elnöke a környezeti és a gazdasági fenntarthatóság célkitűzései közti ellentét feloldására a megújuló energiaforrások újabb fejlesztésében lát lehetőséget. „Az energiarendszerek átalakulásának megfizethetőnek kell maradnia, nem vezethet ellátási zavarokhoz, és ahol csak lehet, meg kell találni a fosszilis tüzelőanyagok alternatíváját.” A Bosch célja így az, hogy felgyorsítsa üzemanyagcella- és hidrogéntechnológiai fejlesztéseit. „Ami az elektromobilitást illeti, nagyfokú megrendelésállománnyal rendelkezünk” – nyomatékosította Hartung. Ennek eredményeként a Bosch már 2026-ra előreláthatólag hatmilliárd eurónyi árbevételre számít ebben a szegmensben, Kínában mindazonáltal az elképzelések alapján már idén nyereségessé válik az elektromos tengelyek és motorok üzletága.

Klímasemleges modern műszaki megoldás: az energiaválság növeli a keresletet

A kihívások ellenére az energia- és klímaválság növeli a klímasemleges modern műszaki megoldások iránti mindenre kiterjedő keresletet, ami a Bosch részére is új távlatokat nyit. A társaság már most is több mint 20 milliárd eurós árbevételt ért el otthoni termékeivel. „Termékportfóliónk az otthoni energiafogyasztás csaknem 90 százalékát befolyásolhatja kedvezően” – indokolta Dr. Christian Fischer, a Bosch igazgatóságának elnökhelyettese, aki egyben a fogyasztási cikkek, sőt még az energia- és épülettechnika kereskedelmi szektorért is felel. „Az üzletág árbevételének 85 százaléka a fűtéssel és melegvízellátással kapcsolatos portékák értékesítéséből, 15 százaléka ugyanakkor a háztartási gépek eladásából származik.” Németországban a Bosch 2022-ben 50 százalékkal több hőszivattyút árusított, mint ezelőtt. Miközben a hőszivattyúk európai piaca 2025-ig várhatóan évi 25-35 százalékkal nő, a Boschnál ugyanakkor közel 40 százalékos bővülés előrejelezhető, amivel a vállalatcsoport a piaci részesedését erősítheti. A Bosch így tovább bővíti hőszivattyú-gyártási kapacitását Európában, az év eleje óta a németországi Eibelshausenben egy újabb telephelyen bővítette gyártókapacitását. A Bosch újabb növekedési lehetőségeket lát az energiarendszerek átalakulásában. „Ennek az átalakulásnak viszont megfizethetőnek kell maradnia” – emelte ki Fischer. „Nem szabad alábecsülni az épületekben elengedhetetlen felújítások és pótlólagos átszerelések költségeit.” Így a Bosch a hőszivattyúból és gázkazánból álló hibrid fűtési rendszerekre összpontosít. A Bosch igazgatóságának elnökhelyettese újabb lehetőségeket lát a járművek és alkotmányok energiaáramlásának optimalizálásában.

Munkáltatói márka: a fenntarthatóság vonzza a kvalifikált munkaerőt

A Bosch saját hosszú távú fenntarthatósági és klímavédelmi célkitűzéseinek megvalósításában is hangsúlyos előrelépést ért el 2022-ben. A cég 89-ről 94 százalékra növelte a megújuló források arányát a villamosenergia-fogyasztását illetően. „Már 2022-ben közel felét teljesítettük a 2030-ra kitűzött 1,7 terawattórás energiamegtakarítási céljainknak” – hozta nyilvánosságra Filiz Albrecht, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának humánerőforrás területért felelős tagja, aki a hosszú távú fenntarthatóságért is felel. „A hosszú távú fenntarthatóság iránti elkötelezettségünk eredményeként munkáltatóként is mutatósabb a Bosch.” Albrecht alapján a társaság fenntarthatósági stratégiája egyre fontosabb szempont a jelentkezők részére. Kiemelte, hogy a szakképzett munkaerőt egyre nehezebb megtalálni a cégeknek, ez a Bosch részére is feladja a leckét. Egyúttal rámutatott India szoftverszakértőkért folyó versenyben betöltött egyre növekvő jelentőségére, ahol a Bosch 17 ezer szoftvermérnököt foglalkoztat. A vállalatnál az egész világon 38 ezerről 44 ezerre növekedett a szoftvermérnökök száma. Még mindig nagy a szoftverfejlesztők iránti kereslet, a cég csaknem 10 ezer fővel tervezi bővíteni az évtized közepéig a szoftveres csapatát. „A Bosch nemsoká több mint 50 ezer embert foglalkoztat ezután a szoftverfejlesztés területén” – mondta Albrecht. A Bosch csoport ezenkívül a gyártásban dolgozó munkatársai digitális ismereteit is gyarapítja, az idén indul példaként a mobilitási megoldások kereskedelmi szektor „LernWerk” kezdeményezése. Ennek legfontosabb célkitűzése, hogy minden németországi gyárban fejlessze a „Jövő gyárában” zajló munkához elengedhetetlen készségeket.

2022-es kereskedelmi tevékenység: a legnagyobb az árbevétel-növekedést a mobilitási megoldások kereskedelmi szektor érte el

„A félvezetőhiány és a kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére minden vállalkozásbeli szektor növelte árbevételét” – fedte fel Dr. Markus Forschner, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának pénzügyi területekért felelős tagja. A cég legnagyobb vállalkozásbeli szektora, a mobilitási megoldások kereskedelmi tartomány 52,6 milliárd euróval érte el a legmagasabb árbevételt 2022-ben, ami 17 százalékos – árfolyamhatások nélkül mindazonáltal 12 százalékos – árbevétel-növekedést jelent. „Jó hír, hogy értékesítésünk gyorsabban növekedett, mint a mindenre kiterjedő autógyártás” – ismertette Forschner, ezt követően közölte még, a Bosch mindemellett sem lehet elégedett jövedelmezőségével, a nyereséget tudniillik az egész ellátási lánc mentén megnövekedett költségek, ráadásul a társaság mobilitási üzletágának átalakítására irányuló előzetes beruházások is csökkentették. Az ipari technika vállalkozásbeli szektor 14 százalékkal 6,9 milliárd euróra növelte árbevételét, ami árfolyamhatások nélkül 11 százalékos növekedésnek felel meg. Forschner alapján a HydraForce felvásárlása és az Elmo akvizíciója is nagymértékű mérföldkő az ipari technika vállalkozásbeli szektor történetében. A fogyasztási cikkek kereskedelmi szektor annak ellenére is kismértékben növelni tudta eladásait, hogy a fogyasztók hangsúlyosan visszafogták vásárlásaikat. Az árbevétel ezen a tájon 2 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 3 százalékkal – 21,5 milliárd euróra növekedett. Az energia- és épülettechnika kereskedelmi szektor tekintetében a növekedés ezzel szemben az energiahatékony épülettechnika iránti töretlenül magas keresletet tükrözte. Forschner itt 7 milliárd eurós árbevételről számolt be, a 15 százalékos növekedés árfolyamhatások nélkül 13 százalék volt.

2022-es kereskedelmi tevékenység: erőteljesebb növekedés az év második felében

„Bizakodásra ad okot, hogy minden régió jókora árbevétel-növekedést könyvelhetett el” – hozta nyilvánosságra Forschner. „Különösen 2022 második felében tapasztalhattunk erőteljes növekedést.” Európában az árbevétel 44,8 milliárd euró volt, a 8 százalékos növekedés árfolyamhatások nélkül 10 százalék volt. „Az ukrajnai háború és annak hatásai főként az európai piacra voltak komoly hatással” – mondta Dr. Markus Forschner. Észak-Amerikában az árbevétel 25 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 11 százalékkal – 14,3 milliárd euróra növekedett. Forschner kijelentette, hogy párját ritkító volt a Bosch termotechnika üzletágának az eredménye.

Minden régió közül a legnagyobb ütemben Dél-Amerikában emelkedett az árbevétel, 30 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 21 százalékkal – 1,8 milliárd euróra növekedett. Forschner rámutatott: „Az erős gazdaság kulcsfontosságú tényező volt ebben a növekedésben.” Az ázsiai-csendes-óceáni térségben az árbevétel 12 százalékos – árfolyamhatások nélkül mindazonáltal nyolc százalékos – növekedéssel 27,5 milliárd euró volt. Forschner alapján a régió nagymértékben profitált az erőteljes indiai növekedésből, amíg Kínában az év végén a koronavírussal kapcsolatos politikai döntések fékezték az üzletmenetet.

A munkavállalók száma 2022-ben: csaknem 18 ezerrel több munkatárs

  1. december 31-én a Bosch csoport nemzetközileg csaknem 420 300 főt foglalkoztatott, csaknem 18 400 munkatárssal többet, mint az azt megelőző évben. A németországi létszám 2600 fővel növekedett 133 400-ra. „Az egész létszámnövekedés csaknem fele a kutatás-fejlesztés területéhez kapcsolódik” – tájékoztatott Forschner. A kutatás-fejlesztés területén 84 800 munkatárs tevékenykedett, közülük 44 000 szoftverfejlesztőként.

Kilátások 2023-ra: veszít lendületéből a mindenre kiterjedő gazdasági fellendülés

A Bosch idén gazdasági lassulásra és a mindenre kiterjedő gazdasági teljesítmény két százalék alatti növekedésére számít. „Az emelkedő kamatok visszafogják a beruházásokat, különösen az építőipar és a lakossági fogyasztás kapcsán” mondta Forschner. Európában még a legutóbbi árcsökkenések után is jóval magasabb energiaköltségek súlyosbítják mindezt, Kínában ezzel szemben a zéró Covid-politika feladása, ezenkívül az azt követő erős fertőzési hullámok lecsengése után valószínűleg megindul a kilábalás folyamata, folytatta Forschner, aki úgy vélekedik, hogy a Bosch kardinális ágazatokban érzékel gazdasági lassulást, az értékláncokban mindazonáltal újabb emelkedő költségigényekkel számol. Kijelentette, hogy mindemellett kiemelkedő források szükségesek a modern modern műszaki megoldások finanszírozásához. „Egy olyan modernizált vállalatnak, mint a Bosch, jókora összegeket kell beruházásra fordítania” – nyomatékosította. 2023-ban a Bosch célja az árbevétel-növekedés, ráadásul a vállalatcsoport jövedelmezőségének újabb javítása. „Jó úton haladunk hosszú távú, legalább hétszázalékos hozamcélunk eléréséhez” – mondta Forschner. „A nehéz világgazdasági környezetben is megőrizzük egyensúlyunkat – jövedelmezőségünk biztosításával és pénzügyi stabilitásunk megőrzésével, ugyanakkor beruházásokkal és újabb akvizíciókkal.”