Minden, melyet tudnia kell, mielőtt elektromos gépjárműbe ül át

Minden, melyet tudnia kell, mielőtt elektromos gépjárműbe ül át

Következő Škodája már tisztán elektromos gépkocsi lesz? Nagy valószínűséggel több kérdés jut eszébe az elektromos mobilitásra való átállással kapcsolatban.

Mire számíthat elektromos gépjármű vásárlásakor?

Mindenekelőtt a vezetés modern élményére – és kezdetben valószínűleg arra is, hogy új szokások alapján, másként kell eljárnia. Ám bátran előre – igazán semmi ok az aggodalomra!

Be kell indítani a Škoda elektromos gépjárműt?

Nem, ez az egyik, melyet már nem létfontosságú megtennie. Miután beült, simán nyomja le a fékpedált – és kész. A gépjármű aktiválódik, amint a Virtual Cockpit műszeregységen megjelenő üzenet is mutatja. Ezentúl már csak kapcsolni kell a hozzáillő menetfokozatot és már indulhat is. Ugyanilyen szimpla, mikor is megjött úticéljához – csak szálljon ki, és a gépjármű kikapcsol.

Létfontosságú sebességet váltani Škoda elektromos gépjármű vezetésekor?

Nem. Az előre- vagy hátramenetet természetesen még mindig ki kell választani – mint az automata sebességváltóval szerelt modellekben –, ám az elektromos motor fokozatváltás nélkül is kellően széles fordulatszám-tartományon üzemel, maximális forgatónyomatéka mindazonáltal már közvetlenül elinduláskor rendelkezésre áll.

Mi a helyzet a hatótávval?

Az egy-egy töltéssel elérhető hatótáv az elektromos gépkocsik minden új generációjával bővül. A Škoda Enyaq iV akár 547 kilométeres hatótávot is kínálhat, ami nagy mennyiségben elegendő az utak túlnyomó többségéhez. Ideális esetben szintúgy rendszeresen töltheti éjszaka otthon, vagy napközben a munkahelyén, hosszabb utak során ugyanakkor célszerű előre tájékozódni a töltőállomásokról, ahol megállhat útközben az akku részleges vagy egész feltöltésére. Egy-egy gépjármű hatótávját nagyszámú tényező befolyásolja, köztük a vezetési stílussal, a sebességgel, amellett a külső és a beltér-hőmérséklettel.

Hogyan üzemel a töltés és mennyi időt igényel?

Két eltérő töltési mód kínálkozik: váltakozóáramú (AC) és egyenáramú (DC). A váltakozóáramú töltés nem olyan sebes, mint az egyenáramú, ami a hálózat teljesítményével függ össze. Amellett a háztartási elektromos hálózat 230 vagy 400 voltos aljzatai váltakozóáramot szolgáltatnak, melyet az elektromos járműnek kell egyenárammá alakítania. A nagyobb energiaáramlás okán gyorsabb a töltés háromfázisú csatlakozóról, de a váltakozóáramot ez esetben is egyenárammá kell alakítani. A leggyorsabb megoldás a konkrétan elektromos járművekhez készült töltőberendezéssel végzett egyenáramú töltés. A töltés nem lineáris folyamat: a nagyfeszültségű aksi a gyorstöltő állomásokon mindössze 36 perc alatt tölthető fel 10-ről kapacitása 80 százalékára, ám a fennmaradó 20 százalék is nagyjából ugyanennyi időt használhatja ki.

Mi a falitöltő (wallbox)?

A falitöltő (wallbox) elektromos járművek részére lett kifejlesztve, falra szerelt, váltakozóáramú töltőkészülék. A Škoda iV Charger, azaz a cseh autógyártó hivatalos falitöltője, három eltérő változatban kapható, amelyek összese más-más funkciószintet képvisel.

Bármilyen töltőt használhatok a településben?

Töltőállomások széles hálózata áll rendelkezésre Európa-szerte az elektromos gépjárműk töltéséhez – amennyiben az adott töltő ellátott a Škoda járműveihez hozzáillő csatlakozóval. Különféle csatlakozó van, de a Škoda elektromos gépkocsik vezetőinek elvileg nem kell attól tartaniuk, hogy nem tudják csatlakoztatni autójukat a töltőállomásra, melyet találnak. Európában a CCS (Combined Charging System) csatlakozó vált az egyenáramú (DC) gyorstöltés, amíg a széles körben elterjedt Mennekes-csatlakozó a váltakozóáramú (AC) töltés szabványává. Utóbbi megjelenik mind az otthoni falitöltők (wallbox), mind ugyanakkor az autókhoz mellékelt kábel csatlakozójaként, amely 230 voltos, kétfázisú és 400 voltos háromfázisú aljzatokhoz is csatlakoztatható.

Biztosít a Škoda nyilvános töltési lehetőséget az elektromos járművek részére?

Igen, a neve Powerpass. A Powerpass-kártyával Ön gyakorlatilag bárhol tölthet, a töltési és fizetési adatok ugyanakkor egy alkalmazásban tekinthetők át simán. Ez az első Enyaq iV megjelenése óta elérhető, jól bevált rendszer az IONITY gyorstöltő hálózatához is hozzáférést nyújt. Az aktuális ME3 szoftverrel büszkélkedhető Enyaq iV sorozatú modelleken a korszerű Plug & Charge szerepkörnek hála a kompatibilis töltőállomásokon igen kényelmesen, simán a töltőkábel csatlakoztatásával indítható a töltés. A jármű azonosítása ilyenkor teljesen önvezérelten zajlik a töltőállomáson. A következő években a Moduláris elektromos platformra (MEB) épülő új Škoda-modellek is kínálják ezt követően ezt a szerepkört.

Hogyan töltődik a gépjármű menet közben?

Az elektromos gépjárműk egyik figyelemreméltó jellemzője az energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszere, ami tulajdonképpen az akkumulátort töltő motorfék-megoldás. A Škoda Enyaq iV a kormánykerék kapcsolóbillentyűi révén a rekuperáció három intenzitási fokozatát ajánlja, de a legerősebb fokozat a B menetüzemmód kapcsolásával is választható. Egy teljesen önműködő üzemmód is rendelkezésre áll, ahol a gépkocsi önműködően gondoskodik e funkcióról. A rekuperáció alapvetően változtatja meg a vezetés élményét, legerősebb fokozata példaként olyan eredményesen fékez, hogy a gépjármű a gázpedál felengedésekor rögvest lassulni kezd, mindent összevetve Ön kényelmesen, nagyjából csak egy pedál igénybevételével közlekedhet. A rekuperáció a gépkocsi hatótávjának növelésében is nyújt támogatást.

Mekkora az elektromos gépjármű élettartama?

Ebben jó néhány tényező szerepet játszik, különösen a vezetési megjelenés, a gépkocsi gondozása és az előírt karbantartási ütemterv betartása. Mindezek ellenére a Škoda nyolc év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal az áramforrás élettartamára. Az Enyaq iV és az Enyaq Coupé iV tekintetében a garanciafeltétel alapján az aksi kapacitása ez idő alatt nem csökkenhet az eredeti szint 70 százaléka alá.