A BMW Group idén ősszel megnyitja akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpontját

A BMW Group idén ősszel megnyitja akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpontját

A németországi Parsdorf településében a BMW Group már idén ősszel megnyitja akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpontját (CCMC – Cell Manufacturing Competence Centre): a München közelében fekvő településen végzett levegőterheltségi ellenőrzések és gyártási jóváhagyások végeztével minden elengedhetetlen feltétel adott a lítium-ion akkumulátorcella-minták szabványközeli gyártásához. A BMW Group a nagyteljesítményű akkumulátorcellák jövőbeni generációinak sorozatgyártási lehetőségeit egy hozzávetőlegesen 15 000 négyzetméternyi tájékon veszi sorra, amelyiknek kísérleti gyártósora arra is esélyt kínál, hogy a mérnökök részletekbe menően elemezzék és értelmezzék a cellák értékteremtő folyamatainak lépéseit. A BMW Group jövőbeni beszállítói részére ez biztosítja, hogy konkrétan a müncheni központú vállalatcsoport preferenciái alapján állítsák elő az akkumulátorcellákat, a sorozatgyártást ugyanakkor a minőség, a hatékonyság és a költségek tekintetében ugyancsak optimalizálják. A BMW Group pillanatnyilag kizárja annak a lehetőségét, hogy házon belül ipari méretű akkumulátorcella-gyártást állítson rendszerbe.

„Akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpontunk megnyitása a következő logikus lépés afelé, hogy minden részletében megértsük az akkumulátorcellák egész értékláncának aspektusait. A 2019 nyarán rendszerbe állított akkumulátorcella-fejlesztő centrum sikeres integrálása után most a gyártási folyamatokra helyezzük a hangsúlyt. Parsdorfban a lítium-ion akkumulátorcellák sorozatgyártási lehetőségeit vesszük sorra a modern műszaki megoldás jövőbeni generációi részére, a minőségre, a hatékonyságra és a költségekre összpontosítva” – mondta Markus Fallböhmer, a BMW Group erőforrásokat és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákat fejlesztő részlegének vezetője.

A kompetenciaközpont kísérleti gyártósora már idén ősszel beindul

A BMW Group az akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpont kiindulási fejlesztési szakaszába csaknem 170 millió eurót fektetett be. A parsdorfi létesítményben nagyjából 80 munkatárs dolgozik ezután. A projektet az együttes európai érdekeket védő IPCEI (Important Project of Common European Interest) keretein belül Németország gazdasági minisztériuma és Bajorország gazdasági, regionális fejlesztési és energiaügyi minisztériuma is patronálja.

Az összetett modern műszaki megoldások használata folytán az akkumulátorcella-minták gyártása szakaszosan veszi kezdetét, a kísérleti gyártósor őszi beindításával. Kezdetben az elektródagyártáshoz elengedhetetlen rendszereket telepítik és üzemelik be. Ebben a szakaszban történik az akkumulátor-elektródákhoz elengedhetetlen grafithoz és nikkel-oxidokhoz hasonló nyersanyagok kiadagolása és összekeverése is. Ezt a fémfóliák bevonása és a végső tömörítés követi.

A második fázisban a cellák összeszereléséhez és kialakításához létfontosságú rendszereket telepítik. Az elektródákat itt a többi részkomponenssel egyesült erővel feldolgozzák és akkumulátorcellákat hoznak létre, amelyek formázáson és minőségellenőrzésen esnek át. Az egész folyamat üzembe helyezése durván számítva egy évet vesz igénybe. A következő évben a kompetenciaközpont szabványközeli akkumulátorcella-termelése is beindul.

Akkumulátorcella-gyártási szaktudás a Neue Klasse modellgeneráció részére

A Parsdorfban rendszerbe álló kompetenciaközpont a sorozatgyártás esetén hasznosítható modernizált megoldásokra és rendszerekre is megkülönböztetett hangsúlyt fektet. A BMW Group itt elkészíti a Neue Klasse modellgeneráció részére fejlesztett jövőbe mutató akkumulátor-technológia akkumulátorcella-mintáit is. A Neue Klasse modellgeneráció fontos technológiai fejlődést jelent a vállalatcsoport hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiái kapcsán. A tervezőmérnökök célja, hogy nagymértékben fokozzák a jövőbe mutató lítium-ion akkumulátorcellák energiasűrűségét, ezzel párhuzamosan ugyanakkor csökkentsék az anyaghasználat és a gyártás alatt felmerülő költségeket. Az akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpont ehhez kimagasló mértékben hozzájárul. A Parsdorfban funkcionáló létesítmény így főképpen megújuló energia felhasználásával előállított villamos energiára támaszkodik, például a ház tetején funkcionáló fotovoltaikus rendszereknek betudhatóan. A garázsban látható parkolóhelyeket járműtöltő infrastruktúrával látják el.

„Akkumulátorcella-gyártó kompetenciaközpontunk kínálja számunkra, hogy az egész értékláncra kiterjesszük szakértelmünket, az akkumulátorcellák fejlesztésétől kezdve, az egyes modulok és hajtáslánc-technológiai alkatrészek gyártásán át, egészen az összeszerelt nagyfeszültségű akkuk integrálásáig. Amint akkumulátorcella-fejlesztő központunk a cellakutatás területén, úgy Parsdorf szabványközeli termelése is mércéül szolgál ezt követően az akkumulátorcella-gyártás területén. Mindez azt jelenti, hogy a BMW Group szakértői és az akkumulátorcella-gyártó partnerek egyazon szemszögből vitathatják ezt követően meg a felmerülő kérdéseket, a folyamatokat és az alkalmazott technológiákat ugyanakkor együtt optimalizálhatják” – hangoztatta Markus Fallböhmer, a BMW Group erőforrásokat és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákat fejlesztő részlegének vezetője.

A nagyfeszültségű áramforrás értékláncának holisztikus értelmezése

A BMW Group vezető akkumulátorcella-gyártóktól szerzi be a modelljeiben használt akkumulátorcellákat. Az értéklánc többi része – ezáltal az akkumulátorcellák előkészítése, az egyes modulok előállítása és a nagyfeszültségű akkuk összeszerelése – házon belül történik. A hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák alkatrészei a BMW Group internacionális gyártási hálózatának több létesítményében látnak napvilágot. A nagyfeszültségű aksik, az akkumulátormodulok és az akkumulátor-alkatrészek példaként Dingolfingban, Regensburgben és Lipcsében, a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák másfajta alkatrészei mindazonáltal az egyesült államokbeli Spartanburgben és a BMW Brilliance Automotive kínai gyárában.