A föld alatt raktározza a légkörből kivont szén-dioxidot az Audi és a Climeworks

A föld alatt raktározza a légkörből kivont szén-dioxidot az Audi és a Climeworks

A Föld legnagyobb, a légköri szén-dioxid kőzetesítését szolgáló közvetlen szén-dioxid-leválasztó és -tároló (Direct Air Capture and Storage) létesítményét építi Izlandon a svájci Climeworks társaság, az Audi mindazonáltal a zürichi környezetvédelmi startup-cég partnereként segíti e projekttel a jövő egyik kimagasló technológiáját. Az üzem minden évben négyezer tonna szén-dioxidot szűrhet ezt követően ki a levegőből, ezt követően formál keresztül ásványi formára a föld alatt, amiből ezer tonnányit az Audi nevében távolít el a Climeworks a légkörből.

A folyamat – mindent összevetve kerül a szén-dioxid a mélybe

A közvetlen szén-dioxid-leválasztás (Direct Air Capture) eljárása a környezeti levegőből vonja ki a szén-dioxidot, az ilyen formában mentesített levegőt mindazonáltal visszajuttatja a légkörbe. A Climeworks új, izlandi üzeme a föld felszíne alá szállítja a levegőből kiszűrt szén-dioxidot, ahol természetes úton kőzetté formálja, s mindent összevetve tartósan eltávolítja a légkörből.

A rendszer elsőként beszívja és a szén-dioxid-kollektorba irányítja a levegőt. Az ebben alkalmazott szelektív szűrőanyag rendhagyó adszorbeáló felületén köti meg a levegő szén-dioxid-tartalmát, ezután a szűrők telítődését követően azokat – egy közeli geotermikus erőmű maradékhőjének hasznosításával – száz Celsius fokra hevítve őket oldják ki belőlük a szén-dioxid-molekulákat. Ezt követően a Hellisheiði erőmű vize folyik keresztül a rendszeren és csaknem kétezer méterrel a földfelszín alá szállítja a szén-dioxidot. A szén-dioxid-molekulák itt természetes folyamatok esetén reakcióba lépnek a bazaltkőzettel és évek alatt karbonátokká alakulnak, azaz maguk is mineralizálódnak – a szén-dioxid ezáltal tartósan a föld alatt tárolható, a víz ugyanakkor végül visszajut a geotermikus erőmű rendszerébe. Az üzem a hét minden napján, huszonnégy órában működhet ezt követően, éves szinten négyezer tonna szén-dioxidot szűrve ki a légkörből, aminek negyedét az Audi számlájára írják jóvá. E szén-dioxid-mennyiség természetes megkötéséhez csaknem nyolcvanezer fára lenne szükség.

A Climeworks közvetlen szén-dioxid-leválasztási (Direct Air Capture) technológiája két tetemes előnnyel is szolgál. Az életciklus-elemzés alapján a levegőből kiszűrt szén-dioxid több mint kilencven százaléka tárolódik eredményesen és tartósan a föld alatt, e magas redukciós arányával mindazonáltal különösen gazdaságosnak számít a rendszer. A modern műszaki megoldás azonfelül éves szinten egészen a megatonnás tartományokig is bővíthető, kiemelkedő jövőbeli potenciált kínálva.

Izland a Föld azon helyszíneinek egyike, amely ideális feltételeket nyújt ehhez a folyamathoz. Egyfelől vulkanikus eredete következtében az egyik legintenzívebb geotermikus folyamatok leírta szektor a világon, a talaj ezáltal különösen gazdag geotermikus energiában, amely kedvező költségszinten és csaknem maradéktalanul szén-dioxid-semleges módon formálható keresztül elektromos energiává. Másfelől Izlandon a nagymennyiségű szén-dioxid tárolása szempontjából ideális összetételű kőzet áll rendelkezésre.

A küldetés – miért vesz részt az Audi

Hagen Seifert, az Audi AG hosszú távon fenntartható termékkoncepciók részlegének vezetője alapján: „A kibocsátás csökkentése mellett akadémiai szempontból a légköri szén-dioxid megkötése is kardinális megoldás a vállalatcsoport klímavédelmi célkitűzéseinek megvalósítása érdekében. Részvételünkkel a Climeworks szén-dioxid-leválasztási projektjében, a szén-dioxid-mentesítéshez járulunk hozzá.” Az Audi ez esetben megint teljeskörű megközelítést követ és azon céllal vesz részt a projektben, hogy ezáltal segítse elő a klímavédelmet szolgáló továbbfejlesztett modern műszaki megoldások fejlesztését, azonfelül demonstrálja azok átgondolt alkalmazását.

Az Audi már 2013 óta segíti a zürichi Climeworks környezetvédelmi startup-cég szén-dioxid-leválasztási technológiájának fejlesztését. Két évvel ezelőtt együtt helyeztek üzembe a levegőből szén-dioxidot kiszűrő üzemet a svájci Hinwilben, amely az italgyártást látja el – a későbbiekben szénsavvá feldolgozott – szén-dioxiddal. Az izlandi projekttel mindent összevetve e sikeres partneri együttműködést folytatja az Audi, s egy lépéssel tovább is halad. A szén-dioxid ismételt föld alá juttatásával tudniillik már a körfolyamat teljessé tételéhez járulhat hozzá a négykarikás márka, mivel az ilyen formában megkötött szén-dioxid tartósan is a talajban tárolódik. Az Audi mindemellett technológiai know-how formájában, példának okáért új hőcserélő-koncepciók kidolgozása esetén is patronálja a svájci start-up vállalkozást.

A Volkswagen Csoport 2025-ig a egész értékteremtési láncolat mentén harminc százalékkal kívánja csökkenteni személygépkocsijai és könnyűkategóriájú haszonjárművei ökológiai lábnyomát a 2015-ös szinthez viszonyítva, az Audi így minden részlegében nagyratörő célkitűzéseket hangoztatta meg – amelyek hasonlóképpen a társaság 2050-ig célként megfogalmazott, mérleg szerinti szén-dioxid-semlegességét hivatottak szolgálni.