Húszéves a MINI, a prémium kisautó-szegmens úttörője

Húszéves a MINI, a prémium kisautó-szegmens úttörője

Az újjászületett MINI két évtizeddel ezelőtt, 2000 szeptemberében ünnepelte világpremierjét a Párizsi Internacionális Autószalonon. A szokásokkal átitatott brit márka sikeres felélesztése most bemutatott járműkategóriát teremtett, lefektetve a végtelenül sokszínű, megszakítás nélkül fejlődő modellpaletta műszaki alapjait. Az első MINI Cooper volánjánál megtett utazás húszévnyi vezetési hatás emlékét hívja elő.

A prémium kisautó-szegmens úttörője történelmi mérföldkőhöz érkezett. Húsz év telt el onnantól, hogy a MINI első ízben bemutatkozott a nyilvánosságnak a Párizsi Internacionális Autószalonon. A BMW Group a MINI One és a MINI Cooper piaci premierjével olyan sikerrel élesztette fel a hagyományos brit márkát, amely utánozhatatlan az autóiparban. A pár nappal több, mint 41 évig konstruált tradicionális Mini utódjaként mutatkozott be második generáció valósággal forradalmasította a kisautók mezőnyét, mert az újkori MINI a szegmens első prémium képviselőjeként jött meg az utakra. Műszaki alapjául szolgáló, úttörő koncepcióját mind a mai napig módszeresen fejlesztik a mérnökök, egy modellbe sűrítve a vezetési benyomás, a hatékonyság, a komfort, a biztonság, a járműkapcsolati megoldások és a sokoldalúság esszenciáját.

A MINI Cooper legelső példányainak egyikével megtett időutazás ideális alkalmat kínál arra, hogy a gyártó felé elkötelezettek visszatekintsenek a második generáció által képviselt, meghatározó karakterre. Az emléket egy olyan modell nyújt támogatást feleleveníteni, amely 2001 októberében, hat hónappal az Oxfordban beindított sorozatgyártás után gurult le a gyártósorról, három tulajdonosa mindazonáltal akkortól összesen 175 000 kilométernyi vezetési élményt köszönhet neki. És ahogyan minden MINI, ő is egyéni igényeknek megfelelő elnevezést kapott: a négykerekű kedvenc „Sunny” nevét a ritkaságként fújt Liquid Yellow karosszériafényezés ihlette. Németországban az újkori MINI értékesítésének első évében mindössze minden tizenötödik modellt kérték az ügyfelek ezzel a fényezéssel, a feketére fújt tető és külső visszapillantó-házak színkombinációja mindazonáltal azonkívül még ritkábbnak számított.

Az újkori MINI fejlesztési munkálatai már 1994 júliusában megkezdődtek. A tervezőmérnökök legfontosabb vezérelve az volt, hogy az olyan egyéni igényeket kiszolgáló stílusjegyek mellett, mint a rövid túlnyúlások, a hatszögletű hűtőrács és a kerek fényszórók, a hagyományos Mini által képviselt hamisítatlan értékeket is átörökítsék a kisautó-szegmens új korszakába. Az is elvárás volt ugyanakkor, hogy az újkori MINI speciális legyen, helyet nyújtson négy embernek és csomagjaiknak, hatékony utazási formát kínáljon és olyan vezetési élménnyel kecsegtessen, mint egyetlen másik gépkocsi sem a piacon. Jelentős volt a komfort és a maximális biztonság kettősének megteremtése is, mígnem végül egy forradalmi kisautó gurult le a gyártósorról – minden tekintetben megfelelve a kor elvárásainak és a prémium gépkocsikkal szemben támasztott nagyra becsült követelményeknek.

1997 őszén egy-két kiváltságos újságíró lehetőséget kapott arra, hogy idő előtt betekintést nyerjen az újkori MINI koncepciójába, a márka felélesztéséről és a sorozatgyártásban készülő újdonság kvalitásairól szóló hírek mindazonáltal állandó lázban tartották a rajongókat. A párizsi világpremierrel egy időben elindultak a MINI brit és internacionális weboldalai is, amelyek az újkori MINI iránt rövid idő alatt több mint 100 000 leendő tulajdonos kíváncsiságát regisztrálták.

Az Egyesült Királyságban 2001. július 7-én, Németországban mindazonáltal két hónappal később kezdődött meg a MINI értékesítése. Hogy teljesíteni tudják az ügyfelek nagyszámú megrendeléseit, az angol gyártó már az első percben bevezette Oxfordban a hétvégi sorozatgyártást, fennállása alatt első alkalommal. A modell internacionális karrierje mindazonáltal még csak ekkor indult. Japánban, ahol a tradicionális Minit mind a mai napig hatalmas rajongói kultusz veszi körbe, a második generáció is elsöprő népszerűségnek örvendett. A szigetországban a modell értékesítésének kezdetét 2002. március 2-ára tűzték ki, mert ezt a dátumot a japán nyelvben „MI-NI”-ként ejtik. Az Egyesült Államokban az újkori MINI első példányai 2002. március 22-én értek partot. A tengerentúli márkakereskedők ekkorra már csaknem 20 000 darab új MINI modellre vettek fel rendelést.

A MINI a Föld minden pontján tevékeny vezethetőségével nyűgözte le a rajongókat, erre mindazonáltal „Sunny” is ékes példaként szolgál: a tizenkilenc esztendős gépjármű kétséget sem hagy afelől, hogy a lendületes vezetés és az extrém igyekvő kanyarodás szempontjai alapján tervezték. A MINI Cooper motorházteteje alatt dolgozó kapacitás 85 kW / 115 lóerő maximális teljesítménye lenyűgöző gyorsulási élményt is garantált. Oly nagyon, hogy a mesés sportautó-tervező, John Cooper – aki mérnöki szaktudásával megalapozta a tradicionális Mini motorsport-sikereit – még két évtized távlatából is elismeréssel beszél a típusról. „A MINI Cooper mosolyt ragaszt az arcodra” – mondta a róla elnevezett, ikonikus modellel megtett első tesztkör után. Az első generáció összetéveszthetetlen stílusjegyeit a modern nemzedék is maradéktalanul megörökölte, az elsőkerék-meghajtással és a keresztben integrált négyhengeres motorral közösen. A kisautó-szegmensben elsőrangú vezetési élményt ellenben az első tengelyen MacPherson, amíg a hátsón többkaros kerékfelfüggesztés, az összes kerék mögött tárcsafék, alapfelszereltségként ugyanakkor blokkolásgátló (ABS) garantálta, kanyarodás közbeni fékerő-szabályzással (CBC – Cornering Brake Control) és elektromos fékerő-elosztással.

A MINI egyediségének másik fő összetevője már a kezdetekben is a végtelen lehetőséget kínáló személyre szabhatóság volt, amit páratlanul páratlan felszereltségi tételek tettek lehetővé. Az utastér sokszínűségét és prémium minőségét szintén átfogó extrafelszereltségi opciók fokozták, az ülésektől és a kárpittól kezdve, a dekorbetétek és a kormányok megannyi verzióján keresztül, egészen az olyan exkluzív tételekig, akárcsak az automata légkondicionáló, a fűthető ülések, a panoráma üvegtető és a navigációs rendszer. Az eredeti MINI tartozékok közt kiegészítő fűtés, fehér hátsó lámpák, aerodinamikai csomag, számtalan tetőfényezési és műszerfal-színezési mód, sőt még gépjárműbe épített telefon is megtalálható volt.

2003 elején bemutatkozott a MINI dízelmotorral szerelt második generációja, egy évvel később mindazonáltal az első MINI Cabrio. 2006-ban a MINI harmadik nemzedékének piaci premierje ezt követően a márka valaha kínált legszélesebb modellportfólióját hozta el, a MINI Clubman, a MINI Coupé és a MINI Roadster bevezetésével. Nem sokkal később az angol márka a prémium kompakt szegmensbe is sikeresen megjött, ahol ma is a MINI Countryman és a modern MINI Clubman váltja valóra a vezetés gokartos, ám eggyel nagyobb méretű élményét. A MINI negyedik generációjával az angol prémiummárka egy újabb célcsoportot is meghódított, mivelhogy a paletta az ötajtós MINI-vel bővült.

A MINI második nemzedékének utastere azt is kiválóan példázza, hogy a hagyományos Mini stíluselemeinek átörökítése a modern műszaki megoldás kormány mögötti fejlődését is elhozta. „Sunny” rendhagyó műszerfalának centrumában büszkén trónol a kör alakú, nagyméretű kilométeróra, a kormány mögötti műszeregység helyét mindazonáltal kijelzővel szerelt fordulatszámmérő váltotta fel. A MINI legújabb, negyedik generációjában már – felszereltségtől függően – MINI Head-Up megjelenítő vetíti a vezető látómezejébe a vezetéshez kapcsolódó leglényegesebb információkat. A műszerfal közepét díszítő kör alakú műszeregység viszont még ma is a modell egyik legnélkülözhetetlenebb stílusjegye, amely a navigációs rendszert, az információ-szolgáltató megoldásokat, a kéz nélküli telefonálási lehetőséget és nagyszámú járműfunkciót egyesítő, központi megjelenítőnek ad helyet.

Az elmúlt húsz év alatt a MINI érezhetően egyre érettebb és fejlettebb lett, karaktere viszont mit sem változott. Az élénk karosszériafényezési árnyalat ugyanakkor, amely „Sunny”-nak is mind a mai napig kifogástalanul áll, napjainkban már az angol prémiummárka legújabb fejlesztéseit fémjelzi, merthogy a sárga szín a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; vegyített energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; vegyített károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) egyik lenyűgöző karosszéria-kiegészítője. A modellé, amely elhozta a jelenbe a vezetés károsanyag-kibocsátástól mentes élményét.