A 2016-os FIA WRC rali-világbajnokság első futama változatos tájakon, változatos utakon vezetett. Az idei első megméretésen igazán meghatározó kérdéssé vált a gumiválasztás: a jó gumitaktika a siker zálogának bizonyult.
Csaknem 375 km-nyi időmérő, 16 gyorsasági szakaszra felosztva, összesen ugyanakkor 1474,34 km – a Monte-Carlo-rali az egyik leghosszabb futam az idei szezonban. Ezen kívül egyéb izgalmakkal ugyancsak szolgál: változatos útviszonyok, megjósolhatatlan időjárás, a versenyzőknek célszerű minden tapasztalatukat latba vetniük ezen a speciális versenyen. A Michelin a szó minden értelmében versenyképes abroncsokkal és szakértő műszaki háttércsapattal járul partnerei segítségére. És valóban: a sokoldalú Michelin abroncsok – csak két eltérő, két-két keverékváltozattal fejlesztett abroncs hasznavehető a versenyen – döntöttek, az abroncskontingensüket jól kihasználó versenyzők értékes másodperceket nyertek.
Szombat délelőtt: Andreas Mikkelsen diktálta a tempót
Az egész futam leghatalmasabb megpróbáltatása minden bizonnyal a szombati nap volt – reggel két gyorsasági rész (9. időmérő – 51,55 km/10. időmérő – 17,13 km), amelyeken délután megint végig kellett mennie a mezőnynek, ezután következett az aznapi ötödik (a versenyben 13.) időmérő – 36,6 km – a Monacóba irányító úton.
A gumiválasztás fogas kérdésnek bizonyult a terjedelmes, és változatos útviszonyokkal ellátott páratlan időmérők előtt (a 9. rész száraz úton vezetett, amíg a tizedikben havas és jeges útszakaszok váltották egymást). Végül az Andreas Mikkelsen/Jaeger Synnevag (Volkswagen Polo R WRC) párosnak sikerült a legjobban megoldania a találós kérdést, és ezzel egyúttal fel szintén kapaszkodtak a dobogóra.
Miközben a többiek a Michelin Pilot Sport SS5 (szuperlágy keverékes) mellett tették le voksukat, kiegészítésként ugyanakkor két PA4 hóabroncsot vittek magukkal az útra, a Volkswagenes páros Michelin Pilot Alpin PA4 CL szögelt abroncsokon vágott neki az útnak, a tartalékabroncsuk mindazonáltal két nem szögelt PA4 volt.
A kilencedik gyorsasági szakaszon persze eléggé lemaradt, de a következőben már mindenkit maga után utasított a Mikkeslsen/Jaeger páros, ezzel ugyancsak bizonyítva, hogy a jó abroncs mindent megváltoztat. Fantasztikus, 43,9 másodperces előnyre tettek szert az élen álló Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (VW Polo R WRC) pároshoz képest, az őket üldöző Neuville/Gilsoul duóra ugyanakkor 54,2 másodpercet vertek. A használható abroncsok a délelőtti fejezetek utánra egyéb 17,7 másodperccel növelték a Mikkelsen/Jaeger duó előnyét a Hyundaiosokhoz képest; egyszóval a második helyen zárták a napot.
Michelin Pilot Sport SS5, a másik főszereplő
A Montén mutatkozott be a szuperlágy gumikeverékes Michelin Pilot Sport SS5 (super soft) abroncs, a rali-világbajnokság újonca. A már ismert Michelin Pilot Sport S5 (soft) lágykeverékes abroncs újabb változatát meglehetősen gyakran vették igénybe a versenyzők az idei első futamon. Jacques Morelli, a Michelin FIA WRC kooperáció vezetője szerint”a modern Michelin Pilot Sport SS5 beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Gyakran választották a versenyzők, főleg a magashegyi szakaszokra, a hideg miatt. Tartósan kitűnő teljesítményt hozott, még a leghosszabb gyorsasági szakaszokon szintén, mint amilyen a duplán megtett, 51,55 km-es Lardier – Valença-Faye rész volt”.
A Monte-Carlo-rali változatos terepe és időjárási viszonyai igazi próbatétel az abroncs részére, a sokoldalúság próbája – az abroncsválasztékban mivel csak két eltérő felépítmény, és három eltérő keverékváltozat szerepelhet.
A futamot végül a Sébastien Ogier és Julien Ingrassia alkotta Volkswagen Polo R WRC páros nyerte, a második helyre a Mikkelsen/Jaeger Synnevag duó került, őket követi a Hyundai i20 WRC csapata, Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul. Mindhárom dobogós autóra a Michelin szállít abroncsot. A WRC2 versenyosztályban is a francia abroncs győzedelmeskedett: Elfyn Evans és a korszerű navigátora, Craig Parry (Ford Fiesta R5) lett az első, a harmadik helyet mindazonáltal a francia-belga Quentin Gilbert (F) – Renaud Jamoul (B) (Citroën DS3 R5) harcolta ki magának.
Michelin abroncsok a 2016-os Monte-Carlo-ralin
Száraz és nedves felületre:
Michelin Pilot Sport S5 (soft, lágy), 15 C alatti hőmérsékletre, száraz és nedves felületre ugyanúgy. A német ralifutamon 2015-ben mutatkozott be újabb generációs Michelin Pilot Sport H5 (kemény keverékes, a monte-carlói ralin nem hasznosítható) és S5 (soft, lágy) a legnehezebb terepekre fejlesztett, mint amilyen a Korzika-rali vagy a monte-carlói. Az előző változatukhoz képest jelentősen megváltoztak az abroncsok: a mintázati elemek egyenletesebb elrendezést és formát kaptak. De természetesen nem csak mintázati ráncfelvarrás történt, a jobb teljesítmény érdekében a felhasznált anyagok, keverékek, a felépítmény és a mintázat úgyszintén változott.
Michelin Pilot Sport SS5 (super soft, szuperlágy). 0 C körüli hőmérsékletre, felfagyott úton való használatra. Ez a Michelin Pilot Sport S5 szuperlágy típusa, a rali-világbajnokság újonca. Az abroncstesztekből az szintén kiderült, hogy fagyos talajon a szuperlágy keverékes abroncs szakasztott kilométerenként 5-7 másodperccel ugyancsak gyorsabb lehet, mint az S5 változat.
Michelin Pilot Sport S5/SS5 méret: 235/40R18 (20/65-18).
Havas felületre:
Michelin Pilot Alpin PA4: A Michelin Pilot Alpin PA4 remek példa a technológiatranszferre: a Michelin Motorsport és a Technológiai Centrum fejlesztőmérnökei a közúti változattal egyidejűleg fejlesztették ki Ladoux-ban.
A felhasználás jellegéből adódóan a WRC változat szerkezete ellenállóbb ugyan, mint a közútra szánt abroncsé, az alapanyagok és a mintázat azonban nagyfokú hasonlóságot mutat mindkét abroncs esetében.
Jeges felületre:
Michelin Pilot Alpin PA4 CL. A mintázatból csupán 2 mm-nyire kiálló 200 darab szögnek betudhatóan a Michelin Pilot Alpin PA4 CL gumiabronccsal jeges felületen ugyancsak folytatódhat a verseny. A szögelés módját a FIA WRC versenyszabályzata írja elő, jelentős szempont az út állapotának megőrzése. A Michelin szabadalmaztatott szögelési technológiáját alkalmazzák, a szögek egyenként 2 grammnál ugyancsak kisebb tömegűek.
Michelin Pilot Alpin PA4 és PA4 CL méret: 215/45R18 (18/65-18).
Amikor a Michelin gumis szakembere kulcsszereplővé válik
Minden Michelin-partner versenyistállóval egyesült erővel dolgozik egy Michelin abroncsszakértő, aki figyelemmel követi az abroncsok elhasználódását a gyorsasági szakaszoknál, és tanácsot ad a versenyzőknek az abroncshasználathoz – a döntés azonban minden esetben a versenyző döntése lesz. Szerepük kulcsfontosságú az egész versenyszezon alatt, szakértő segítségük sokszor elengedhetetlen a bonyolult döntés előkészítésében, a verseny változatos és váratlan kihívások elé állítja a pilótákat. A monte-carlói rali ugyanakkor legendásan szeszélyes helyzeteket hoz a versenyzők életébe, sok minden múlhat egy jó döntésen, a felelősség (vele egyesült erővel a dicsőség és a kudarc) azonban a versenyzőt terheli.