A BMW i Vision Circular tanulmányautóval a BMW Group a 2040-re előirányzott kompakt BMW modellcsaládot vetíti előre, melynek középpontjában a fenntarthatóság és a luxus áll.
A négyüléses, egész egészében elektromos meghajtással szerelt jármű bőséges utasteret ígér, csaknem négy méteres alapterületen. A korszerű tanulmányautót a mérnökök a BMW Group aprólékos gazdasági körforgásának alapelvei alapján tervezték meg, méltóképpen szimbolizálva a müncheni központú vállalatcsoport azon ambiciózus terveit, amely mentén a prémium minőségű magán mobilitás kapcsán a Föld leginkább fenntartható autógyártó vállalatává kíván válni.
A tanulmányautó egyike azon öt eltérő járműkoncepciónak, amelyekkel a BMW Group a Müncheni Internacionális Autószalon reflektorfényébe gurítja a nagyvárosok és agglomerációik önálló mobilitásával kapcsolatos jövőbeni elképzeléseit. Az öt mértékadó koncepció az elektromos mobilitás, a digitalizáció és a fenntarthatóság témaköreinek együttese alatt hozza létre a két- és négykerekű mobilitás azon multifunkcionális, fenntartható gondolkodásmód alapján megtervezett egységét, amely a közlekedési igények módfelett széles tartományának maradéktalan kielégítésére hivatott.
A gazdasági körforgás és a másodlagos anyagok használata hangsúlyos mértékben csökkenti a károsanyag-kibocsátást
A klímasemlegességre való törekvése részeként a BMW Group legfontosabb célkitűzése, hogy az egy új autójára vetített károsanyag-kibocsátás mértékét a jármű egész életciklusát nézve tetemes mértékben csökkentse. Az elektromos mobilitásra összpontosító modellpaletta-fejlesztési intézkedései és a megújuló erőforrásokat előtérbe helyező sorozatgyártási folyamatai mellett a vállalatcsoport különösen nagy hangsúlyt fektet a gazdasági körforgás alapelveire és a másodlagos anyagok átfogó alkalmazására. Ezek az anyagok – mindent összevetve példaként a másodlagos alumínium és a másodlagos acél is – a hulladékanyagok újrahasznosításával nyerhetők ki és tehetők újrafelhasználhatóvá. A másodlagos anyagok előállításának folyamata sokkal kevésbé káros a környezetre és sokkal kevesebb emisszióval jár, mint az elsődleges anyagok kitermelése és előállítása. Ez hangsúlyos javulást hozhat az egy új gépkocsira vetített ökológiai lábnyom meghatározó csökkentésében, különös tekintettel a beszállítói hálózat működtetésére. Ebben a pillanatban a BMW Group új autói átlagosan csaknem 30 százalékban készülnek újrahasznosított és a gazdasági körforgásba visszaforgatott anyagok felhasználásával. A vállalatcsoport „Secondary First” megközelítésének célja, hogy ezt az arányt szakaszosan 50 százalékra emelje.
„A BMW i Vision Circular tanulmányautó kifogástalanul szemlélteti azon átfogó, aprólékos gondolkodásmódunkat, aminek középpontjában a hosszútávon fenntartható saját mobilitás áll. A korszerű koncepció azon törekvésünket szimbolizálja, amely mentén úttörő szerepet vállalunk a gazdasági körforgás kialakításában” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. „A sorozatgyártás tekintetében az erőforrás-hatékonyság kapcsán is élen járunk, és ezt a modern modellek egész életciklusára igyekszünk kiterjeszteni. Ez gazdaság-fenntarthatósági kérdés is, mivelhogy a nyersanyagárak aktuális alakulása kétséget kizáróan mutatja, hogy milyen pénzügyi következmények várnak azokra az iparágakra, amelyek véges erőforrásokra támaszkodnak. A következő nagy lépésünk ez irányba a Neue Klasse modellgeneráció lesz. Jól tudjuk, hogy sok BMW-rajongó vágyik a Neue Klasse első ízelítőire, de a BMW i Vision Circular tanulmányautó még nem az. Azt viszont megígérhetem, hogy fenntarthatósági szempontból a Neue Klasse modellgeneráció kifejlesztése esetén a BMW i Vision Circular tanulmányautó tekintetében is alkalmazott gondolkodásmódot követjük” – hangoztatta Oliver Zipse.
A BMW i Vision Circular tanulmányautó megtervezésének legfontosabb vezérelve egy olyan jármű megalkotása volt, aminek anyagkörforgása teljesen zárt és 100 százalékban újrahasznosított anyagokból épül fel, ezenkívül 100 százalékban újrahasznosítható. Ez a modell életciklusán túlmutató anyagok – másnéven másodlagos anyagok – és a hitelesített bioalapú nyersanyagok jellegzetes újrafelhasználását is magába foglalja. Ugyanez vonatkozik az energiatároló egységre is: a BMW i Vision Circular tanulmányautó szilárdtest akkumulátora 100 százalékban újrahasznosítható és nagyjából egész egészében az újrahasznosítási körforgásba visszaforgatott anyagok újrafelhasználásával készült. Ez a fajta korszerű modern műszaki megoldás sokkal nagyobb energiasűrűséget garantál, a legértékesebb erőforrások erőteljesen kisebb arányú felhasználása mellett.
„Circular Design”, mint a gazdasági körforgás alapja
„A BMW i Vision Circular tanulmányautó tervezése alatt a kezdetektől fogva figyelembe vettük a gazdasági körforgás jelentőségét. Mint ilyen, a koncepció modernizált elgondolások sorát foglalja magába, amelyek a fenntarthatóságot új, inspiráló kisugárzással ötvözik – ezt a megközelítést Circular Design névvel illetjük” – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője. A „Circular Design” a RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE és RE:CYCLE négy alapelvet foglalja magában.
RE:THINK. A gazdasági körforgás alapelve alapján folytatott terméktervezés azzal kezdődik, hogy másképp gondolkodunk a dolgokról. A BMW i Vision Circular tanulmányautó tekintetében ez a folyamatok és a gyártási modern műszaki megoldások egész újragondolását jelentette. A tervezők minden alkatrész korábbi funkcióját megvizsgálták, melynek eredményeként az adott elemet vagy csere nélkül eltávolították, vagy okosan újracsomagolták és úgy tervezték meg, hogy zárt anyagkörfogás jöjjön létre.
RE:DUCE. „A kevesebb több” alapelv régóta a BMW i divízió filozófiájának szerves része. A BMW i Vision Circular tanulmányautó ezt a felhasznált alkatrészek, anyagcsoportok és felületkezelési megoldások számának szigorú csökkentésével is igazolja. A koncepció példának okáért egész egészében mellőzi a karosszériafényezést, ugyanakkor a bőr és a króm alkalmazását. A bioalapú nyersanyagokból készült anyagok mindenre kiterjedő használata tovább csökkenti a modell környezetre gyakorolt hatásainak mértékét és az ökológiai lábnyom csökkentéséhez is hozzájárul. Az utastér okos vezérlőpaneljei szintén minimalizálják a tanulmányautó komplexitását és anyagfelhasználását. A digitális kezelőfelületek mindemellett a hardverváltozatok számának csökkentését is lehetővé teszik, míg merőben új formatervezési alkalmak előtt is utat nyitnak.
RE:USE. Ideális esetben egy fenntartható készítmény hosszú élettartamú, a gazdag és élvezetes termékélmény ugyanakkor sokkalta lelkesebbé teszi az embereket a gyártmány – hosszabb ideig tartó – használatában. Az egyik módja annak, hogy az állandóan megújuló élmények megvalósuljanak, a digitalizációban rejlő fejlesztések integrálása. A gépjármű karosszériáján és utasterében látható digitális kijelzőfelületek megjelenítési lehetőségei, emellett az „opció, mint szolgáltatás” elérhetősége töretlen újdonságokkal kecsegtet. A szakadatlan online frissítések és felhőalapú újítások gondoskodnak róla, hogy a portéka technikailag is hosszútávon naprakész maradjon. A jármű élettartama eközben felújításokkal és újratervezésekkel meghosszabbítható. A gördülékenyen leválasztható csatlakozásoknak hála a fogyasztóknak sokkal egyszerűbbé válik az egyes anyagok és alkatrészek cseréje, mindent összevetve a jármű állandóan átalakítható és személyre szabható.
RE:CYCLE. A kiegészítő komponensek kapcsán a BMW i Vision Circular tanulmányautó az újrahasznosított anyagokra helyezi a hangsúlyt („Secondary First” megközelítés), amelyeket a árucikk életciklusa végén újra fel lehet használni. A jó minőségű újrahasznosítás érdekében elengedhetetlen, hogy a tervezők kevés eltérő, ugyanakkor egyszerűen oldható csatlakozásokkal szerelt, egységes anyagokat alkalmazzanak. A BMW i Vision Circular tanulmányautóban így nincsenek ragasztások vagy kompozit anyagok, a mérnökök ezek helyet okos kötéstípusokat, példának okáért zsinórokat, nyomócsapokat és gyorszáras rögzítőelemeket használtak. Ilyen például a keréktárcsa-garnitúra, az ülések és a műszerfal is. A gyorszáras rögzítőelemeket a lézergravírozott „Circular” szó kör alakban elrendezett betűi díszítik. A rögzítőelemekkel összekötött alkatrészeket egy egyedi dugókulcs egyetlen elfordítással képes szétválasztani. Utóbbi lopásbiztos és stabil alkatrész-kapcsolatot teremt, ugyanakkor kínálja, hogy a jármű több alkatrésze egyetlen szerszámmal szétszerelhető legyen.
„A BMW régóta mesterien kezelte a termékeiben rejlő látszólagos ellentmondásokat” – hangoztatta Domagoj Dukec, a BMW vezető formatervezője. „A BMW i Vision Circular tanulmányautóval azt a kihívást tűztük ki magunk elé, hogy egy 100 százalékban újrahasznosítható járművet tervezzünk úgy, hogy az maradéktalanul megfeleljen – és némely tekintetben biztos, hogy meg haladja – ügyfeleink magától értetődő elvárásainak, mind a kínált életstílus, mind ugyanakkor a luxus tekintetében” – tette hozzá.
A frontrész: hagyományos stílusjegyek újraértelmezve
A BMW i Vision Circular tanulmányautó cicoma mentes frontrésze okvetlenül a kör alakú formatervezés stílusjegyeit sugallja. A „RE:THINK” és „RE:USE” alapelveknek megfelelően az alkatrészek számát a lehető legkevesebbre csökkentették a készítők. A vese alakú hűtőrácsot a krómozott lamellák helyett digitális felületként értelmezték újra. A vesefelületek a frontrész egész szélességében kiterjednek, az első fényszórókat és a hűtőrácsot hamisítatlan BMW-stílusjegyként, összetéveszthetetlen „duplaikonként” egyesítve. A vesefelületek ugyanakkor grafikus felületként kaptak szerepet. A digitális formatervezés az elkövetkezendő időszakokban feleslegessé teheti a fényszórók és a lökhárítók geometriai variációit, ami nagymértékben hozzájárulhat a kiegészítő komponensek és szerszámok mennyiségének csökkentéséhez.
A frontrész egyetlen díszítőeleme a vesefelületeken megjelenő diszkrét vonalgrafika, amely a népszerű vesemotívum új, művészi újraértelmezése. Ez a grafika az oldalablakokon, a hátsó kialakításon, a tetőn, a keréktárcsákon és a padlóburkolatokon is visszaköszön. A BMW i Vision Circular tanulmányautón semmiféle másfajta karosszéria-kiegészítő vagy márkajelzés nem felfedezhető. A BMW emblémája gravírozott formában fedezhető fel a modell frontrészén, amit lézergravírozott típusjelzés egészít ki.
A szélvédő alatti felületek másodlagos alumíniumból készültek. A két veseelem közti kiegészítő szenzorcsoportban a technológiai funkciók érzékelői kaptak helyet, egyetlen kivehető elemen belül téve lehetővé az alkatrész mértéktartó szétszerelését. Az első lökhárító alsó fele újrahasznosított műanyagból készült, kifinomult, üveghatású felülettel.
Oldalnézetből: a BMW új jármű-sziluettje
A kör alakú formatervezés oldalnézetből is cicoma mentességet idéz elő. A BMW i Vision Circular tanulmányautót a dizájnerek kevés, ugyanakkor nagyméretű alkatrészekből rajzolták meg, a kiegészítő komponensek sokfélesége mindazonáltal minimálisra mérséklődött. A formanyelv egyértelmű és rögtön felismerhető, míg a karosszériaarányok új irányba kalauzolják a márkát. A koncepció az első tengelytől a hátsó tengelyig egyetlen felületet alkot, minimális alapterületen kínálva bőséges utasteret. Az emelkedő tetőív és a jóval előrébb tolt motorháztető egysége még álló helyzetben is a kompakt jármű-sziluett dinamikus karakterét hirdeti. A tervezők a kerekeket úgyszólván a modell sarkaiba tolták, ahol a magabiztosan terpesztő kerékjárati ívekkel végtelenül sportos kiállást sugallnak. Hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiája mellett a tanulmányautó minimális alapterületen biztosít luxus színvonalú utasteret.
A nagy felületekkel megrajzolt, süllyesztett üvegezésű utastér ugyanabban az időben korszerű és könnyed benyomást kelt. A krómozott díszlécekkel rajzolt oldalsó ablakkereteket egy karcsú digitális felület helyettesíti, amely szalagszerűen öleli körbe a mesés Hofmeister kink stílusjegyet. Ez a megoldás nem kizárólagosan egy továbbfejlesztett stíluselem, de monitor és kezelőfelület is egyben, amely a jármű állapotára vonatkozó információk megjelenítésére, a gépjárműhöz közelítve ugyanakkor a kilincsekhez vezető üdvözlőfény kivetítésére ugyanúgy alkalmas. A kilincs megérintésére a két bejárat ellenkező irányban kinyílik, megkönnyítve a beszállást a vezető és az utasok részére, feltárva előttük az utastér bőséges helykínálatát.
Karosszériafényezés helyett tovább finomított felületek
A BMW i Vision Circular tanulmányautó tervezői tudatosan kerülték a festékek használatát, ehelyett másodlagos alumíniumból készült, világos aranyszínűre eloxált karosszériát álmodtak a modellre. Az eloxált Mystic Bronze árnyalat halvány hangulata isteni kontrasztot alkot a hátsó kialakítás hőkezelt acélból készült, „elevenebb” és élénkebb felületeivel. A hőkezelési eljárás végeredménye a Temper Blue Steel szín lett, amelyiknek kékeslila összjátéka bármelyik négykerekűnek fölöttébb egyéni igényeknek megfelelő megjelenést kölcsönözne. Az egyes felületeken alkalmazott finomítási eljárások kimagasló vizuális hatást garantálnak, míg a megfelelő újrafelhasználhatóság érdekében megőrzik mindkét fém nyersanyagjellegét. Mindez kifogástalanul igazolja, hogy a következő években miként lehet a felületeket festékek használata nélkül, továbbfejlesztett eljárásokkal tovább finomítani.
Modernizált részletek a keréktárcsán
A „Vivid Blue Rubber” névre keresztelt gumiabroncsok igazoltan fenntartható módon termesztett, természetes gumiból készülnek, megjelenésük ugyanakkor mindent összevetve enyhén átlátszó. Az abroncskeverékhez az erősítés érdekében extra színes, újrahasznosított gumirészecskéket adnak, ami izgalmas terrazzó hatást kelt és célzottan nyomatékosítja az anyagok újrafelhasználását. A BMW i Vision Circular tanulmányautó keréktárcsáit minimális anyagfelhasználás mentén tervezték meg és gyártották le. A maximális áteresztőképességű felni-kialakítás a fékrendszer korrekt mennyiségű hűtőlevegőjéért felel, míg a kerekek külső részeinek zártabb felületei a lehető legnagyobb aerodinamikai hatékonyságot szolgálják. A kerekeket a keréktárcsák közepét díszítő gyorszárak rögzítik, amelyek kifinomult vizuális hatást keltenek. A mindössze felülnézetből érzékelhető, keskeny tetőantenna a panoráma üvegtető hátsó részébe lett beépítve, benne a járműkapcsolati- és antennatechnológiával. Utóbbi a gépjármű aktuális állapotáról is képes információval szolgálni (nyitva/zárva, az aksi töltöttségi szintje, stb). A tetőantennában kapott helyet a magasan elhelyezett középső féklámpa is.
A hátsó kialakítás: egységes és új
A koncepció hátsó kialakítását szintén egyszerű formában rajzolták meg a készítők. Minden hátsó kijelzőfelületet és világítási szerepkört észrevétlenül a sötét üvegből készült hátsó ajtóba integrálták, a frontrész stílusát elevenítve. Készenléti állapotban a sötét üvegfelületen mindössze a kétdimenziós BMW-logó érzékelhető, a gépjármű beindítására viszont a fényfunkciók és a frontrész vonalgrafikája is életre kel. A csomagtérajtó alatt elhelyezett, másodlagos acélból készült, egyszerű felület kecsesen húzódik át a karosszéria egész szélességén. Alatta a minimalista stílusban megtervezett, aerodinamikailag finomított fekete lökhárító megfigyelhető – amely ugyancsak újrahasznosított műanyagból készült –, megnyerően lezárva a tanulmányautó hátsó kialakítását.
Belső kialakítás az érzékelhető és fenntartható luxus jegyében
Odabent a BMW i Vision Circular tanulmányautó luxuskörnyezetet hoz létre, olyan anyagokat és gyártási folyamatokat használva, amelyek a környezettudatosságot és a felelős erőforrás-felhasználást éltetik. A BMW i Vision Circular tanulmányautó utastere büszkén helyezi előtérbe, hogy a gazdasági körforgás és a céltudatos anyagválasztás jegyében mi minden válik lehetségessé az elkövetkezendő időszakokban – és mindezek eredményeként milyen érdekes formai megoldások születnek. Ez nem kizárólagosan a megfelelően egységes alapanyagok globális, okos felhasználását jelenti, hanem olyan új, korszerű, ragasztást mellőző illesztési technikákat is, amelyek a későbbi szétszerelést, elbontást és újrahasznosítást lehetővé téve teszik nélkülözhetővé a ragasztást. Annak érdekében, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék a hulladék és a vágási hulladék mennyiségét, a BMW Group tervezőmérnökei a BMW i Vision Circular tanulmányautó minden alkatrészét és anyagát precízen illesztve, példának okáért háromdimenziós nyomtatással gyártották le. A felesleges anyagok módszeresen visszavezethetők az anyagkörforgásba.
Utastér: korszerű, világos és kimagaslóan fenntartható
Szélesre tárulva a koncepció két ajtaja egy világos, tágas utastérbe enged belépést. Az utastér alapszíne a szürkéslilás, halványtürkiz árnyalat, amely szürke elemekkel, a padlón és az oldalsó dekorbetéteken ugyanakkor világos mentazöld árnyalattal egyesül. Ez istenien harmonizál az első és hátsó ülések szürkéslilás, halványtürkiz kivitelével, ugyanabban az időben korszerű és otthonos hangulatot teremtve. A karosszérián is használt eloxált Mystic Bronze árnyalat az arany-bronz dekorbetétekkel még melegebb, kifinomult kontrasztot ad.
Az utastér levegős kialakítással és bőséges térérzettel fogadja a vezetőt és utasait. A óriási, ívelt szélvédő azt a benyomást kelti az első üléseken ülőkben, hogy a szabad ég alatt utaznak, míg maximalizálja a minimális alapterületen kínált utastér tágasságának érzését. A négy ülést a dizájnerek szándékosan úgy tervezték meg, hogy azok leginkább egy bútordarabra emlékeztessenek. Az első sorban két különálló, integrált fejtámlával szerelt lounge ülés hoz létre exkluzív hangulatot. Bársonyszerű kárpitozásuk újrahasznosított műanyagból készült, és egy világos aranyszínű alumíniumkeret szegélyezi őket. Az üléseket egy vékony kialakítású, előre-hátra állítható, egyoszlopos talapzat rögzíti, amely a középkonzol elhagyásával óriási lábteret idéz elő a második üléssorban ülőknek. Az első ülések karcsú háttámlái újrahasznosított műanyagból készültek, terrazzó-mintázatú kivitelben. Itt felfedezhető egy újabb kör alakú gyorszár, amely az ülések sima szétszerelését támogatja. A fém és a szövet ezáltal kényelmesen szétválasztható és különválogatható, ezt követően újrafelhasználható.
Újraértelmezett műszerfal
A BMW i Vision Circular tanulmányautó átfogó felhasználói élménye – éppen olyan a kiegészítő komponensek tulajdonságai – szándékosan egy távolabbi jövőt hoz el a jelenbe, fejlettebb járműintelligenciával és még több, felhasználóközpontú érzékelővel. Az alkatrészek számának csökkentése és a funkciók csoportosítása ugyanakkor „természetközeli” élményt hoz létre, a haptikus felhasználási módot helyezve előtérbe. Ez azt jelenti, hogy a végtelenül fejlett, nagymértékben integrált modern műszaki megoldás a szem elől elrejtve – a tanulmányautó műszerfalán alkalmazott formában –, a egyszerű felületek mögött dolgozik és csak olyankor válik láthatóvá, ha a bajor prémiummárka vásárlóinak szüksége van rá.
A gépjárműk tradicionális műszerfala az elkövetkezendő időszakokban egy újgenerációs digitális felhasználói felületté alakul át, ahol egy lebegő, „V” alakú szobor formáját öltve az utastérbe vetül. A modern műszaki megoldás középpontjában egy háromdimenziós nyomtatással előállított, kristályos test áll, amelyen idegpályaszerű struktúrák futnak át, érzékelhető mélységgel és csodálatos fényhatással. Itt válik láthatóvá a gépjármű „gondolkodása”, lehetővé téve a felhasználó részére, hogy szabad szemmel is lássa a mesterséges intelligenciát. A műszerfal ugyanakkor az ember és gép közti interakció felületeként is szolgál, a kijelzőkön és gombokon messze túlmutató élményt teremtve. A kristályos testet mindkét oldalról természetes módon kezelt fa szegélyezi, amit felelős ültetvényekről szereztek be és külső tanúsítvánnyal láttak el, amint az minden bioalapú nyersanyag tekintetében is történik. A műszerfalat eloxált másodlagos alumíniumból készült arany-bronz elemek kötik össze az A-oszlopokkal. A fémből készült oldalsó részeket az szerény szétszerelhetőség érdekében itt is gyorszárak rögzítik.
Újragondolt kijelzőkoncepció
Az információs felület, amit a felhasználó alapesetben a központi monitor környékén keresne, a BMW i Vision Circular tanulmányautó tekintetében a műszerfal felett, a szélvédő alján kapott helyet. Ez a nagyméretű, használaton kívül láthatatlan kijelzőfelület merőben új szintre emeli a BMW által elsőként bevezetett Head-Up megjelenítők fogalmát: a modern műszaki megoldás minden kardinális információt a szélvédő alsó területére vetíti ki, egész szélességben. Itt olvashatók le a vezetőnek szóló, vezetéssel kapcsolatos megjelenítők információi, illetve az utasoknak szánt kommunikációs és mulattató tartalmak is. Az egyes információk a bajor prémiummárka ügyfélkörének preferenciái alapján személyre szabhatók, közvetlenül a felhasználók látómezejébe helyezhetők vagy elrejthetők. Az nagy tudású technológiahasználat ezáltal az egész szélvédőt információforrássá formálja, amellyel párhuzamosan feleslegessé teszi az utastérben egyébként látható megjelenítőket. A szélvédőre vetített tartalmak a multifunkciós kormánykeréken elhelyezett interaktív érintőpadok segédkezésével vezérelhetők, míg az utasok flottul csatlakoztathatják okoseszközeiket a jármű fedélzeti operációs rendszeréhez, hogy a szélvédő utasoldali részén egyéni igényeknek megfelelő tartalmakat jelenítsenek meg, amelyekhez akár a önálló hangszórókat is aktiválhatják. Kívülről nézve egy arany-bronz mintával ellátott, átmenetes fekete árnyalatba öltöztetett felület mutatja a szélvédő kijelzőfelületét.
Háromdimenziós nyomtatással készült kormánykerék
A BMW i Vision Circular tanulmányautó kormánykereke összekapcsolja a múltat és a jövőt, mialatt csökkenti a kiegészítő komponensek és alkatrészek számát. A kormány karimája háromdimenziós nyomtatással, bioalapú anyagból készült, a felhasznált faporos változat ugyanakkor természetes és meleg érzetet kölcsönöz a kormánynak. A középen, függőleges irányban elrendezett, arany-bronz árnyalatú küllők szokatlan, egyszersmind korszerű benyomást keltenek. A kormányon egy újabb kristályos kezelőfelületet felfedezhető, amely háttérvilágítással és a műszerfalhoz hasonló kijelzőfunkciókkal ellátott. A kormánykerék közepétől balra és jobbra a vezető két hüvelykujjának mozgatásával aktiválható és működtethető, interaktív érintőpadok láthatóak, amelyek a mai multifunkciós kormánykerék gombjaihoz hasonlóan működnek. Utóbbiak leginkább elősegítik az autóvezetés „kezek a kormányon, szemek az úton” alapelvét, mivel a szélvédő információs felületén megjelenő tartalmakat remek irányítását szolgálják.
Kijelzőfelület, amely összekapcsolja a külső és a belső világot
Az oldalsó ablakok alatt végigfutó karcsú digitális felület, amely kijelzőként is üzemel, a tanulmányautó utasterében is megtalálható, összekötve a külső és a belső világot. A korszerű megoldás itt is a gépkocsi hátsó felééig nyúlik és körbeöleli a Hofmeister kink stílusjegyet. A műszerfalhoz és a hangulatvilágításhoz hasonló, kristályos megjelenésű elemek itt az oldalfalakban járulnak hozzá az utastér csodálatos, misztikus légköréhez, míg nagyon sok szerepkört is magukba foglalnak: például az elektromos ablakemelő kapcsolóit, a kilincseket és a panoráma üvegtetőben felfedezhető napellenző kezelőszerveit. Ezáltal, hogy az ajtókat ezáltal egyetlen elektronikus alkatrésszel szerelték – amely a jármű majdani szétszerelésekor sima modulként eltávolítható –, a mérnökök fontos mértékben elősegítik a modell elbontáskori szétválaszthatóságát és szétválogathatóságát.
Érdekfeszítő hátsó utastér
A nagyméretű szélvédő hosszan ívelt kialakítása a hátsó utasok fölött egy különálló, mechanikus árnyékoló funkcióval ellátott panoráma üvegtetőt is nyújt. Ez a szerepkör két, párhuzamos vonalakból álló üveglapból áll, amelyeket egymáshoz tolva az árnyékolás mértéke 50-100 százalék közt változtatható. A két panelt úgy formálták ki a tervezők, hogy azok használata ne csökkentse a hátsó üléssorban kínált fejtér magasságát. Az nagy tudású grafikai tervezés itt olyan innovációt eredményezett, melynek használatához semmiféle kiegészítő technológiára vagy elektronikára nincs szükség, viszont maximális hatást garantál.
Az utastér hátsó részét egy nagyméretű, enyhén megemelt üléspaddá formálták, amely bőséges, puhán párnázott oldaltámláival két utas részére is csalogató helyet nyújt. A fejtámlák úgy néznek ki, mintha rögzítőelemre helyezett párnák lennének, amely még tovább hangsúlyozza az utastér hátsó felének puha, otthonos jellegét. Az audiorendszer hangszórói a fejtámlák párnái alatt kaptak helyet. Az összes ülésnek saját hangzónája van, ami azt jelenti, hogy az egyes üléseken hallható audiotartalmak a jármű bármely pontján összeakadás és egymás megzavarása nélkül élvezhetők. A közvetlen hangvezérlés minimalizálja a létfontosságú alkatrészek számát és egyszerűsíti a rendszer majdani eltávolíthatóságát. Ez is egy kitűnő példa arra, hogy a korszerű technikai funkciókat miként lehet finoman integrálni egy olyan belső térbe, amely egy komfortos otthon benyomását kelti.
Kifinomult részletek a hátsó utastérben
Az ülések MONOchrome Taupe árnyalatú szövetkárpitozása egész egészében újrahasznosított anyagból készült, komplex Jacquard-dizájn szerinti szövésmintával. A pazar kárpitot precíz varrások fokozzák tovább és a könnyed leszerelhetőség érdekében nyomógombok tartják a helyén, éppen olyan az első ülések tekintetében. A hátsó üléspadot arany-bronz színű eloxált alumíniumkeret szegélyezi. Az üléskárpit és az alumíniumkeret összekapcsolásának módja itt is figyelemre méltó részlet, merthogy a szövetet egy zsinór támogatásával fonták össze a kerettel. Ez a fajta összekötés az ülés szétszelerelésekor kézzel simán feloldható lesz. A MONOchrome Mint árnyalatú, mély és bolyhos szőnyeg az egész utastérben kellemes hangulatot hoz létre. A 100 százalékban újrahasznosított műanyagból készült szőnyegben visszaköszön a koncepció karosszériájáról ismerős, jellegzetes vonalminta. A C-oszlopok belső felén a BMW iDrive központi operációs rendszer BMW iX modellből származó, üvegből készült vezérlőtárcsája kezd lámpaként második életet – a RE:USE alapelvet éltető leleményes megoldásként.
A BMW i Vision Circular tanulmányautó hangdizájnja
Hans Zimmer zeneszerző és Renzo Vitale zeneművész, a BMW Group modelljeinek hangzását összeállító részleg leleményes igazgatója a BMW i Vision Circular tanulmányautó részére exkluzív hangdizájnt fejlesztett ki, a koncepció körforgás-esszenciáját is hallhatóvá téve. „Az alapvető ötletünk az volt, hogy heterogén hangminták kombinálásával szakadatlan új életet viszünk a jármű utasterében megjelenő hangokba, éppúgy, ahogy a koncepció anyagai is új életre kelnek” – mondta Hans Zimmer. „Az egyes eszközök potenciálisan mintegy végtelenbe nyúló élettartamának elképzelése arra inspirált minket, hogy egy letűnt kor fizikai hangszereinek mintáit is felhasználjuk, mindent összevetve példaként egy ismert régi csellót, amely a digitális körforgás csodáinak betudhatóan még napjainkban is üzemel” – tette hozzá a világhírű zeneszerző. A járműben alkalmazott anyagokból kiindulva a páros eltérő hangmintákkal és motívumokkal szintén kísérletezett, amely esetén képesek voltak feltárni a gépjárműben látható anyagok által keltett hangok egész spektrumát. Végül az összes hang a vázszerkezet, az utastér, az anyagok, a fények és a vizuális animációk mozgását örökíti meg.
A hálózatba való bekapcsolódás új felhasználási alkalmakat kínál
A BMW i Vision Circular tanulmányautót minden anyaghasználati és formatervezési újítás ellenére is úgy formálták ki a mérnökök, hogy felhasználási ciklusa végéhez érkezve a koncepció mobil energiatároló eszközként, a lakossági villamosenergia-hálózatba összekötve folytathassa hatékony üzemelését.
Adatalapú okos mobilitás a nagyvárosokban a maximális hatékonyságért
A fenntartható nagyvárosi mobilitás felé vezető út másik meghatározó feltétele messze túlmutat magán a járművön: ez a rendelkezésre álló valós idejű és hosszútávú forgalmi információk nagy tudású felhasználása, a mobilitás maximális hatékonyságának elérése érdekében. A BMW Group immáron nagyjából 14 millió darab olyan gépjárműt gurított ki a Föld útjaira, amelyek hálózatba kapcsolva támogatják a közlekedést. A folytonos járműkapcsolat fenntartása és az alkalmazott szenzortechnológia pontossága mindemellett megszakítás nélkül javul. Az egyes járművek által begyűjtött forgalmi információkat ellenben az okos modern műszaki megoldás nem kizárólagosan a jármű saját funkcióinak támogatására használja fel, hanem – a felhasználó beleegyezésével – az összekapcsolt minden járművel megosztja. A forgalmi jelzőlámpák közti legoptimálisabb közlekedés (zöldhullám) érdekében példának okáért a járművek központi navigációs rendszerei sebességre vonatkozó ajánlásokat is tehetnek, amelyek betartása pontosabb navigációs előrejelzéseket, kevesebb forgalmi torlódást és araszolást, ezáltal mindazonáltal alacsonyabb károsanyag-kibocsátást eredményezhez.
Mélyebb betekintés a BMW i Insight Vision alkalmazással
A BMW i Insight Vision alkalmazás a BMW i Vision Circular tanulmányautó újfajta, interaktív felfedezésének lehetőségét ajánlja fel. Az alkalmazás nagyszámú különféle példán át szemlélteti a gazdasági körforgás négy alapelvét – RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE és RE:CYCLE. A koncepció aspektusai mulattató módon fedezhetők fel a kiterjesztett valóság segédkezésével. A felhasználói élményt egyéb tudnivalók, izgalmas részletek és tények színesítik, amelyek átfogó betekintést engednek mind a tervezési folyamatba, mind mindazonáltal a kiegészítő komponensek és modern műszaki megoldások mélyébe. Az alkalmazás kialakítása a My BMW App stílusát idézi. A BMW i Insight Vision alkalmazás által nyújtott impresszió csupán a Müncheni Internacionális Autószalonon kiállított standon válik hozzáférhetővé.