435 lóerős V8-as dízelmotorjával 2016 tavasza óta az Audi SQ7 TDI (üzemanyag-fogyasztás, vegyített (l/100 km): 7,6 – 7,4; szén-dioxid-kibocsátás, vegyített (g/km): 200 – 194) a széria csúcsmodellje. A nagyméretű SUV-modell most korszerűsödött formában, még impozánsabb megjelenéssel mutatkozik be. Utasterében már alapkivitelben sportülésekkel, az MMI Navigációs rendszer plusz berendezéssel, érintőképernyős kezeléssel és a Performance-nézetet is kínáló Audi virtual cockpit műszeregységgel fogad. A már állóhelyzetből is erőteljes gyorsításokról ugyanakkor az elektromos hajtású kompresszorral kiegészített 4.0 TDI aggregát gondoskodik. A modern Audi SQ7 TDI Európában szeptember végén érkezik a piacra, várhatóan 94 900 eurós alapáron.
Színtiszta dízel-erő: biturbo V8-as az elektromos hajtású kompresszorral
A modern Audi SQ7 TDI (üzemanyag-fogyasztás, vegyített (l/100 km): 7,6 – 7,4; szén-dioxid-kibocsátás, vegyített (g/km): 200 – 194) igazán bőséges dízel-erővel imponál. Biturbo feltöltésű V8-as 4.0 TDI erőforrása 320 kilowattot (435 LE) teljesít, s az 1250 és 3250 percenkénti fordulatszám közti tartományon tekintélyes 900 newtonméter forgatónyomatékkal szolgál, ezekkel a paraméterekkel a nagyméretű SUV-modell álló helyzetből mindössze 4,8 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét mindazonáltal 250 kilométer/órára övezi le az elektronika. Az SQ7 TDI 7,6 – 7,4 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerre, amihez kilométerenként 200 – 194 gramm szén-dioxid-kibocsátása párosul.
A 48-voltos fedélzeti elektromos részhálózat elektromos hajtású kompresszort (EPC) táplál, amely folyamatosan akkor patronálja a két turbófeltöltőt, amikor a gázpedálon nagy teljesítményigény jelentkezik, míg a kipufogógázok energiatartalma még túl alacsony. A rendszer ekkor meghatározó friss többletlevegőt szállít az égésfolyamathoz, ezáltal mindenkor – alacsony fordulatszámokról kigyorsításkor és mindenekelőtt elinduláskor – közvetlenül rendelkezésre állhat a óriási forgatónyomaték. Az EPC a szívótraktusba építve funkcionál, s kompresszorkerekét kompakt elektromos motor gyorsítja fel mindössze 250 ezredmásodperc alatt akár 70 ezres percenkénti fordulatra. A kipufogórendszerben két aktuátor modulálja a jellegzetesen telt, nyolchengeres-hangzást.
Dinamikus irányíthatóság – billenésstabilizálás, összkerékkormányzás és sport-differenciálmű
Villámgyors működésű, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó és a quattro állandó összkerékhajtás juttatja 4.0 TDI aggregát óriási erejét az útra. A kitűnő menetdinamikai képességekről az alapkivitelhez tartozó sport-légrugózás és a progresszív kormányzás gondoskodik, amelyiknek áttétele a bekormányzási szög növekedtével egyre közvetlenebbé válik. Még kezesebbnek bizonyul ellenben a nagyméretű SUV-modell az összkerékkormányzással, amely alacsony tempónál – hangsúlyosan fokozva a gépkocsi agilitását – akár öt fok tartományon az elsőkkel ellenkező, ameddig autópályán a stabilitás szolgálatában kismértékben az elsőkkel megegyező irányban kormányozza be a hátsó kerekeket. Mindezeken túl az extrafelszerelésként rendelhető advanced futómű-csomag az elektromechanikus aktív billenésstabilizálás technikáját is magába foglalja, amely egyenes menetben egyenetlen útfelületen mérsékelheti eredményesen a karosszéria nem kívánt mozgásait, sportos vezetéskor ugyanakkor a karosszéria kanyarbeli oldalirányú dőléseit csökkenti a korrekt dőlésszög-kiegyenlítés révén. A high-tech berendezések együttesének harmadik tagja a még dinamikusabb irányíthatósági tulajdonságokat biztosító sport-differenciálmű, amely a villámgyors kanyaríveken aktívan osztja el a forgatónyomatékot a hátsó kerekek közt. Az Audi SQ7 TDI ezáltal bekormányzáskor és gyorsításkor valósággal a kanyarba préselődik, míg a rendszer időben elejét veszi minden alulkormányozottsági hajlamnak. Túlzott túlkormányzottság során a sport-differenciálmű a forgatónyomatékot a kanyar belső ívén gördülő kerékre irányítva stabilizálja a nagyméretű SUV-modellt.
Mély benyomást keltő fellépés – a külső megjelenés
Az Audi SQ7 TDI S-specifikus elemekkel egészíti ki a Q-modellek aktuális dizájnját, s Singleframe hűtőrácsa kettős lamellázatával, külső visszapillantó tükrei alumíniumhatású házaival és négy karakteres, kerek és krómozott kipufogóvégcsövével tér el az alapmodelltől. Első lökhárítójának pengeeleme (blade) hangsúlyosan háromdimenziós kialakítású, hátul mindazonáltal még robusztusabb hatást keltő alsó védőlemezt hordoz. Egyes kiegészítő elemei matt ezüst bevonatot kapnak, a fekete elemek optikai csomagja ugyanakkor extrafelszerelésként megjelenik a kínálatban. Újabb különlegesség a Daytona-szürke gyöngyház külső szín, sőt még az Audi exkluzív programjának nagyszámú egyéni fényezése.
Az Audi SQ7 TDI már alapkivitelében 20 col peremátmérőjű, ötküllős „Turbina” kinézet szerinti alumíniumöntvény keréktárcsákkal és 285/45 méretű gumiabroncsokkal készül. Tekintettel a nagy motorteljesítményre az első kerekeken 400, a hátsókon 370 milliméter átmérőjű féktárcsákat alkalmaztak a tervezők, a fekete – opcióként vörös – féknyergek mindazonáltal elöl S-logót hordoznak. Kívánságra 20 colos, különösen kopásálló, szénszálerősítésű kerámia fékek is rendelhetők, elöl 420, hátul 370 milliméter átmérőjű féktárcsákkal, a féknyergek ez esetben antracitszürke fényezést kapnak.
Sportos teljesítmény – az utastér és a felszereltség
Utasterében az Audi SQ7 TDI sötét bőr/Alcantara kárpitozással fogad, a dekorbetétek matt szálcsiszolt alumínium vagy opcióként karbon felülettel hangsúlyozzák a sportos stílust. Kívánságra harmincféle, elvárásoknak megfelelően beállítható színnel a kontúr-/hangulatvilágítás-csomag emeli ki az alapvető dizájnvonalakat és -felületeket. A sportülések mellett az elöl „S” felirattal díszített, alumíniumbetétes megvilágított küszöblécek is a szériafelszereltséghez tartoznak, a pedálok, a lábtámasz és a rakodóperem mindazonáltal nemesacél borításúak. Az integrált fejtámlával kiformált, kívánságra rendelhető S-sportülés plusz támláján S-nyomattal, pneumatikus támla-oldalpárna állítással és rombuszmintájú steppeléssel varrott Valcona bőr kárpitozással készül. A színpaletta a feketétől a rotorszürkén keresztül, egészen a mindössze az S-modell részére kínált Arras-vörösig terjed, s a középső kartámasz is harmonikusan illeszkedik az összhatásba. Az S-sportülés plusz szellőztető- és masszázsfunkcióval is felszerelhető.
A csúcsszínvonalú hálózati kapcsolatokról már alapkivitelben az érintőképernyős kezeléssel kiegészített MMI Navigációs rendszer plusz gondoskodik, az LTE advanced modern műszaki megoldást, WLAN-hotspotot, a természetes hangvezérlést és az Audi connect szolgáltatások teljes körű portfólióját ugyanúgy elhozva a fedélzetre. Utóbbi része többek között az online-közlekedési információk, a Google Earth igénybevételével zajló navigáció, a hibridrádió és az Amazon az MMI kezelési rendszerbe integrált, felhőalapú Alexa beszédszolgáltatása is. Újdonságként egészítheti ki mindezt a közlekedésilámpa-információ, amely a gépkocsit a közlekedési lámpák központi számítógépével hálózatba kapcsolva a egész egészében digitális vegyített műszeregységen, ezenkívül az extrafelszerelésként rendelhető Head-up megjelenítőn szolgál információval a vezető részére, nagyban hozzájárulva a gazdaságos közlekedéshez és eredményesen segítve a folytonos forgalomáramlást. Az Audi virtual cockpit minden műszert S-specifikus megjelenítéssel elénk tár, Performance-nézete ugyanakkor az ez esetben különösen sportos stílusú fordulatszámmérőt helyezi a origóba.
Mindemellett több kényelmi felszerelés egészíti ki a átfogó kínálatot, akárcsak a négyzónás önműködő légkondicionáló berendezés, az ajtók zajtalan zárását szolgáló szervofunkció, a térhangzású Bang & Olufsen Advanced Sound System, emellett az illatosítást és ionizátort is magában foglaló légminőség-csomag. A dinamikus irányjelzőkkel kiegészített Matrix-LED fényszórók alternatívájaként a lézervilágítást is magába foglaló HD-Matrix-LED fényszóróit nyújtsa az Audi. A rendelkezésre álló vezetői segédrendszerek egész sorából kívánságra a vezetőt a jármű hossz- és keresztirányú vezérlésében ugyancsak támogató adaptív menetasszisztens is megrendelhető.