Ütközéselkerülő rendszer nyújt támogatást megelőzni a villamosbaleseteket Budapesten

Ütközéselkerülő rendszer nyújt támogatást megelőzni a villamosbaleseteket Budapesten

Egyelőre tesztelési céllal 2 db – jellemzően a 41-es vonalán közlekedő – BKV-s Tatra villamosra telepítették a Bosch új, külföldön és Debrecenben már bizonyított ütközéselkerülő technológiáját, amely hozzájárul a még biztonságosabb közlekedéshez. A fővárosi forgalomban nehézség nélkül előfordulhatnak kiemelkedő anyagi kárral vagy akár személyi sérüléssel is járó ütközések. A Bosch továbbfejlesztett ütközéselkerülő rendszere veszély során figyelmezteti a villamosvezetőket, akik mindent összevetve másodpercekkel hamarabb kezdhetik meg a fékezést elkerülve a koccanásokat, baleseteket.

„Ez a modern műszaki megoldás a Bosch jelmondatához híven ténylegesen az életre lett tervezve, és eredményesen támogatja a villamosvezetők nagy koncentrációt igénylő, fárasztó tevékenységét. Határon túli példák azt mutatják, hogy igénybevételével akár a felére is csökkenthető mindazoknak a baleseteknek a száma, amelyekben villamos is érintett. A modern műszaki megoldás nemcsak életeket ment, hanem tekintélyes költségeket is megtakarít az üzemeltetőknek, és támogatja a megbízható, menetrend szerinti működést” – mondta Szőke Zoltán, a Bosch automatizált vezetés fejlesztéséért felelős alelnöke.

Borbás Péter, a BKV villamos üzemigazgatója az ütközéselkerülő rendszer teszteléséhez kapcsolódóan nyomatékosította, a BKV permanensen arra törekszik, hogy a főváros közlekedését, beleértve a közösségi közlekedést is, a lehető legbiztonságosabbá tegye. „Budapest legnagyobb közösségi közlekedési szolgáltatójaként szerepvállalásunk és elköteleződésünk ugyanakkor abban nyilvánul meg, hogy minden olyan modern műszaki megoldás alkalmazását megfontoljuk, ami hozzásegítheti a BKV-t ehhez a célhoz. A BKV régóta támogatta azokat a módszereket, amelyek a balesetmentes közlekedést szolgálják, ezáltal részvételünk – a tesztelésbe vont villamos és a fővárosi tesztkörnyezet biztosításával – az aktuális projektben sem volt kérdéses. „.

A villamosokra szabott modern műszaki megoldást a Bosch Budapesti Fejlesztési Centrumának mérnökei és a Bosch Engineering GmbH együtt fejlesztették ki, a rendszer bázisát képező kamerát, sőt még a radarszenzort is a vállalatcsoport hatvani telephelyén gyártják. A modern műszaki megoldás egy multifunkciós kamerából, egy radarszenzorból és egy vezérlőegységből áll. A jellegzetes adatkamera precíz képet kreál a forgalmi viszonyokról, követi, előre mutatja a mozgásokat, a radarszenzor ugyanakkor örökösen figyeli a pályát és mindent észlel, ami a villamos útját keresztezheti.

A villamosvonalra szabják a modern műszaki megoldást

Az ütközéselkerülő rendszert egyedileg kalibrálják, tanítják a budapesti villamosok közlekedési környezetéhez. A beüzemelési fázisban a szenzorokkal és kamerákkal felszerelt villamos több ezer kilométert tett meg tesztüzemmódban belvárosi és külvárosi környezetben is a rendszer finomhangolása érdekében.

A budapesti Tatra villamospárra szerelt ütközéselkerülő rendszer már az első útján több mint tíz esetben jelzett, de az elmúlt 3 hónapos tesztidőszak alatt közel 1000 db jelzés került feljegyzésre, közel 12 000 km távon. Több mint 500 esetben segített a rendszer a járművezetők figyelmének megerősítésével csökkenteni a kockázatokat a mindennapi közlekedésben, mindent összevetve megelőzni a lehetőség szerinti baleseteket.